A A A | zmień kontrast | Mapa strony | język: pl en de | rss ico-rss | ico-bip
logo-sroda-wlkp
Jesteś tutaj:

Sulęcinek – Czarnotki – Zaniemyśl – Bnin – Kórnik

jest to fragment czerwonego szlaku, poprowadzonego z Sulęcinka do Osowej Góry. Największymi jego atrakcjami są jeziora rynny kórnicko-zaniemyskiej, zamek i arboretum w Kórniku, rezydencja Raczyńskich w Rogalinie oraz Wielkopolski Park Narodowy.

Trasa: Sulęcinek – Czarnotki – Zaniemyśl – Bnin – Kórnik

Długość:  ok. 57 km, z czego opisywany fragment posiada ok. 27 km.

Opis szlaku:

Szlak czerwony rozpoczyna się przy stacji kolejowej w Sulęcinku na linii Poznań – Katowice. Idziemy wzdłuż linii kolejowej w kierunku północnym wzdłuż zabudowań wsi, za którymi skręcamy w lewo. Podążamy przez dłuższy czas skrajem lasu, łąk i pól. Przekraczamy lokalną drogę Sulęcinek – Garby i nadal podążając skrajem lasu wzdłuż Miłosławki (dopływ Moskawy), dochodzimy do Ludwikowa. Po prawej stronie widzimy cztery pomnikowe dęby o odwodzie ok. 450 cm, a w oddali widoczna jest wieża kościoła w Mądrych. Za Ludwikowem wchodzimy do lasu, którym podążamy ok. 1,5 km. Schodzimy do drogi asfaltowej Czarnotki - Sulęcinek, wraz z którą przekraczamy najpierw Miłosławkę a następnie Moskawę. Wchodzimy w do Czarnotek. Centrum wsi omijamy, zbaczając wkrótce w lewo. Opuszczamy wieś piaszczystą drogą prowadzącą nas skrajem lasu. Dochodzimy do wyeksploatowanych piaskowni. Skręcamy w prawo i dochodzimy do drogi asfaltowej pomiędzy Czarnotkami a Lubonieczkiem. Idziemy pośród rozproszonej zabudowy wiejskiej. Przekroczywszy niewielki ciek wodny idziemy skrajem lasu do skrzyżowania z leśną drogą, którą skręcamy zagłębiając się w las. Na rozstaju leśnych duktów skręcamy w lewo i podążamy do wsi Majdany. Ze wsi idziemy drogą asfaltową do Zaniemyśla. Towarzyszą nam  widoki na Jezioro Raczyńskie. Za tablicą Zaniemyśl skręcamy w lewo i dochodząc do ośrodka wypoczynkowego położonego na brzegu Jeziora Raczyńskiego.

Teraz czeka nas malowniczy fragment szlaku poprowadzony brzegiem jeziora pośród licznych zadrzewień. Początkowo mijamy ośrodki wypoczynkowe. W dalszej części otwierają się widoki na Wyspę Edwarda. Dochodzimy do przeprawy promowej, przy której skręcamy w prawo podchodząc stromym podejściem. Na ul. Raczyńskiego skręcamy w lewo podążając obok neogotyckiego kościoła p.w. św. Wawrzyńcagrobowca Edwarda Raczyńskiego. Następnie mijamy pomnik Powstańców Wielkopolskich. Idziemy ul. Poznańską do pl. Berwińskiego.

Stąd kierujemy się w lewo na szosę „śremską”. Za ostatnimi zabudowaniami przekraczamy most na rzeczce Głuszynce i wkrótce zbaczamy na prawo w leśną drogę. Dochodzimy do Jeziora Łękno. Tu szlak zbacza w prawo i obchodząc lasami po wschodniej stronie jeziora dochodzimy do kolejnego zbiornika wodnego - Jezioro Małe Jeziory. Wchodzimy na przesmyk pomiędzy tymi jeziorami, przekraczamy mostek na Głuszynce i zbaczamy w prawo. Dochodzimy do małego półwyspu nad jez. Małe Jeziory z tajemniczym kręgiem kamiennym. Dalej szlak odchodzi od jeziora i wkrótce mijamy dwa okazałe dęby o obw. 610 i 620 cm. Natomiast na najbliższym skrzyżowaniu duktów leśnych dochodzimy do jednego z najpotężniejszych dębów wielkopolskich, zwanego "Piastowskim", "Dziadziusiem" lub "Pradziadkiem" którego obwód dochodzi do 800 cm.

Szlak czerwony biegnie dalej lasami, mijając  po lewej niewielki staw (pow. ok. 4 ha), natomiast po stronie prawej, za ścianą lasu ciągnie się Jezioro Jeziory Wielkie. Po wyjściu z lasów szeroką aleją lipowa dochodzimy na skraj wsi Jeziory Wielkie. Tutaj szlak początkowo skręca w lewo, a  na skrzyżowaniu w lesie, skręca w prawo. Podążamy teraz pięknym lasem w kierunku północnym. W międzyczasie opuszczamy powiat średzki.

Wychodzimy z lasu na wysokości wsi Błażejewko (położonej 1 km na wschód, nad Jeziorem Bnińskim) i aleją czereśniową wśród pól zbliżamy się do Bnina, niegdyś samodzielnego miasta, które w XX w. przyłączono do Kórnika. Ulicą Piaskową, a następnie Błażejewską i Śremską dochodzimy do rynku z  barokowym  ratuszem z XVIII w.

Podążając dalej wśród zabudowy Bnina i ciągnącego się z lewej Jeziora Kórnickiego docieramy ul. Zamkową do dawnego folwarku - Prowentu .W tutejszej oficynie w 1923 r. przyszła na świat polska poetka, laureatka Nagrody Nobla  w 1996 r  - Wisława Szymborska. Idąc dalej mijamy po prawej słynne kórnickie arboretum (pow. 33,5 ha) i zamek kórnicki, który obecny kształt romantycznej rezydencji w stylu neogotyku angielskiego otrzymał po przebudowie w l. 1838 - 61. W zamku mieści się wspaniałe muzeum oraz biblioteka. Tak dochodzimy do rynku w Kórniku.

Dalsza część szlaku czerwonego poprowadzona została z Kórnika przez Borówiec, Daszewice, Rogalin, Mosinę, Puszczykowo i Puszczykówko do rozlicznych atrakcji na terenie Wielkopolskiego Parku Narodowego. Końcówka szlaku znajduje się w Osowej Górze.

Opracowano na podstawie:
Sobczak Jerzy:  Zwiedzamy Ziemię Średzką - przewodnik turystyczny, Środa Wielkopolska 2000,
Sobczak Jerzy: Zaniemyśl i okolice - przewodnik turystyczny, Zaniemyśl 2001.