A A A | zmień kontrast | Mapa strony | język: pl en de | rss ico-rss | ico-bip
logo-sroda-wlkp
Jesteś tutaj:

Żerków – Śmiełów - Dębno - Wolica Kozia - Nowe Miasto – Książ

jest to odcinek jednego dłuższych i ciekawszych szlaków Wielkopolski. Rozpoczyna się w Jarocinie, przebiega przez Żerków, Książ, Dolsk, Kościan do Zieminia koło Wielichowa. Łączy on miejscowości związane z pobytem Mickiewicza w latach 1831-32.

Trasa: Żerków – Śmiełów - Dębno - Wolica Kozia - Nowe Miasto n/Wartą – Książ

Długość: ok. 37 km, z czego na terenie Powiatu Średzkiego 17,6 km

Początek szlaku znajduje się przy stacji kolejowej w Jarocinie. Stąd znaki prowadzą nas przez Wilkowyję, Tarce, Lisew, Żerków do Śmiełowa położonego na obszarze Żerkowsko-Czeszewskiego Parku Krajobrazowego.

Muzeum im. Adama Mickiewicza w Śmiełowie

Godziny otwarcia: codziennie prócz poniedziałków w godz. 10-16,

w każdą sobotę w okresie od 1.09.06 do 14.06.06 – wstęp wolny.

Ceny biletów wstępu: normalny – 8 zł, ulgowy - 5,5 zł.

Istnieje możliwość oprowadzania z przewodnikiem, w grupach do 30 osób

w języku polskim 25 zł, a w języku obcym 35 zł.

Lekcje muzealne – 30 zł

Ze Śmiełowa szlak prowadzi dalej przez Lgów do Bieździadowa za którym trasa wchodzi na teren Powiatu Średzkiego.

Od wsi teren zaczyna opadać do doliny Warty. Przechodząc pod wiaduktem kolejowym, wychodzimy na pola mało uczęszczaną dróżką do widocznych z dala domów. Szlak wchodzi do Dębna n./Wartą od strony wschodniej. Przechodzimy najpierw obok figury św. Jana Nepomucena i gotyckiego kościoła z klasycystyczna dzwonnicą, a następnie mijamy z prawej strony dawny park krajobrazowy z ruinami pałacu i niszczejące mauzoleum. Po przejściu drogą asfaltową ok. 1 km zbaczamy nagle w prawo, przy tablicy informacyjnej o rezerwacie przyrody "Dębno nad Wartą".

Szlak zielony poprowadzi nas dalej cały czas w kierunku zachodnim, równolegle do doliny Warty. Wielkim urozmaiceniem tego odcinka szlaku są ciekawie partie leśne ze starorzeczami oraz gęste zarośla i łąki. Podążając dalej na zachód mijamy przy mostku okazałą wierzbę o obw. ponad 520 cm i podchodząc nieco w górę osiągamy wieś Wolicę Kozią. Z wzniesienia za wsią roztaczają się rozległe widoki na dolinę Warty. Dalej wędrujemy szeroką drogą leśną i wychodzimy wkrótce na skraj lasu w pobliżu stawu rybnego. Maszerując wśród pól nadal w kierunku zachodnim dochodzimy wkrótce do pierwszych zabudowań Nowego Miasta n./Wartą. Szlak dochodzi do rynku ul. Żerkowską, a następnie ul. Poznańską do skrzyżowania z obwodnicą.

Kolejny odcinek poprowadzony został drogą leśną obsadzoną kasztanowcami. Po dojściu do poprzecznej drogi skręcamy najpierw w lewo a następnie w prawo. Las, na skraju którego idziemy, zmienia się w jednorodny bór sosnowy. Osiągamy w końcu widoczne zabudowania Komorza Nowomiejskiego. Wychodząc ze wsi idziemy wzdłuż lasu, obniżającym się terenie do krawędzi doliny Warty. W dole widoczna jest bujna roślinność i starorzecza. Wędrujemy przez bór mieszany porastający urozmaicony teren na krawędzi doliny. Dochodzimy do drogi asfaktowej z Chociczy, którą podążamy do Roguska. Za linią kolejową opuszczamy Powiat Średzki.

Dalszy fragment szlaku prowadzi wzdłuż rzeki Warty w okolice Gogolewa, skąd skręca na południowy-zachód i prowadzi wśród lasów do Książa Wielkopolskiego.

Opracowano na podstawie:

Sobczak Jerzy: Zwiedzamy Ziemię Średzką, Środa Wielkopolska 2000,

Anders Paweł, Czarny Eugeniusz, Kostołowski Andrzej, Wilczyński Janusz: Żerków i Nowe Miasto nad Wartą, Poznań 1997.