Struktura organizacyjna
Wydział Organizacyjno-Prawny
Starostwo Powiatowe - parter, pok. nr 113
ul. Daszyńskiego 5, 63-000 Środa Wlkp.
tel. 61 286 62 14, 61 286 62 16, 61 286 62 39
fax 61 286 67 31
Biuro Rady - tel. 61 281 42 24
Punkt Obsługi Klienta - tel. 61 286 62 18
Sekretarz Powiatu - Bartosz Wieliński
Wydział Organizacyjno-Prawny realizuje zadania:
I. W zakresie bezpośredniej obsługi Starosty i Wicestarosty:
- zapewnienie obsługi organizacyjnej i protokolarnej,
- organizowanie narad, prowadzenie ewidencji ustaleń i wniosków, przekazywanie ich do realizacji wg właściwości, a także sprawowanie nadzoru nad ich wykonaniem,
- zapewnienie właściwego funkcjonowania sekretariatu Starosty i Wicestarosty,
- wykonywanie czynności związanych z funkcjami reprezentacyjnymi,
- organizowanie spotkań, narad i konferencji wskazanych w rozdziale XI Regulaminu,
- analiza publikacji prasowych i inspirowanie odpowiedzi na krytykę prasową dot. działalności Starostwa.
II. W zakresie obsługi obywatela:
- prowadzenie rejestru skarg i wniosków wpływających do Starostwa i przekazywanie ich innym wydziałom do załatwienia wg właściwości,
- organizowanie przyjęć interesantów przez Starostę i Wicestarostę w sprawach skarg i wniosków,
- opracowywanie okresowych analiz sposobu załatwiania skarg i wniosków obywateli,
- realizacja zadań wynikających z ustawy o petycjach, z wyjątkiem petycji złożonych do Rady Powiatu,
- prowadzenie Punktu Obsługi Klienta, zwanego dalej Punktem Obsługi, do zadań którego należy:
- kompleksowa obsługa interesantów, poprzez udzielanie informacji o zakresie spraw realizowanych przez poszczególne wydziały Starostwa z wykorzystaniem sieci telekomunikacyjnej i wewnętrznej sieci komputerowej,
- wydawanie interesantom druków i formularzy służących załatwianiu indywidualnych spraw z zakresu administracji publicznej,
- udzielanie interesantom merytorycznej pomocy w wypełnianiu składanych dokumentów,
- ewidencja korespondencji złożonej w Punkcie Obsługi oraz jej przekazanie na stanowisko pracy, zgodnie z obowiązującą w Starostwie organizacją obiegu dokumentów,
- udostępnianie, na wniosek klienta, wydruków aktów normatywnych lub innych aktów prawnych, zgodnie z obowiązującymi przepisami.
III. W zakresie organizacji i funkcjonowania Starostwa:
- zaopatrywanie Starostwa w niezbędny sprzęt i wyposażenie, w tym materiały biurowe i kancelaryjne,
- prowadzenie gospodarki drukami i formularzami,
- gromadzenie i udostępnianie zbioru aktów prawnych , w tym aktów prawa miejscowego stanowionego przez powiat, w postaci elektronicznej,
- zaopatrywanie wydziałów w czasopisma i publikacje branżowe niezbędne do prawidłowego i sprawnego funkcjonowania,
- prowadzenie archiwum zakładowego,
- prowadzenie spraw z zakresu BHP i ochrony przeciwpożarowej,
- zaopatrywanie w tablice urzędowe i pieczęcie oraz nadzór nad przechowywaniem pieczęci,
- utrzymywanie porządku i czystości w budynkach Starostwa,
- tworzenie warunków do należytego zabezpieczenia mienia oraz sprawowanie nadzoru nad przestrzeganiem zasad bezpieczeństwa,
- prowadzenie spraw z zakresu remontów, napraw oraz konserwacji budynków Starostwa, pomieszczeń i sprzętu biurowego,
- prowadzenie książki kontroli zewnętrznych oraz zbioru protokołów sporządzonych przez jednostki kontrolujące Starostwo,
- ewidencja środków trwałych ruchomości oraz środków rzeczowych podlegających ewidencji i przeprowadzanie inwentaryzacji składników majątkowych w tym zakresie,
- przyjmowanie oraz wywieszanie na tablicach ogłoszeń informacji, obwieszczeń i postanowień,
- przyjmowanie korespondencji wpływającej do Starostwa, jej ewidencja oraz przekazywanie do merytorycznych komórek organizacyjnych,
- przyjmowanie i wysyłanie przesyłek listowych z poszczególnych wydziałów,
- realizowanie zadań określonych w ustawie o ochronie danych osobowych,
- administrowanie systemami informatycznymi,
- realizowanie zadań określonych w ustawie o informatyzacji działalności podmiotów realizujących zadania publiczne, w tym prowadzenie spraw dotyczących stosowania w Starostwie podpisu elektronicznego,
- planowanie rozwoju informatyzacji w Starostwie,
- administrowanie strony internetowej,
- administrowanie Biuletynem Informacji Publicznej,
- prowadzenie rejestru upoważnień udzielonych przez Starostę i Zarząd,
- prowadzenie zbioru porozumień dotyczących spraw powierzonych przez powiat i Starostę oraz przejętych przez powiat do wykonywania,
- przygotowywanie i przekazywanie organowi podatkowemu, właściwemu w sprawie opłaty skarbowej, zbiorczej informacji o przypadkach nie uiszczenia należnej opłaty skarbowej,
- sporządzanie i przekazywanie Prezesowi Urzędu Komunikacji Elektronicznej informacji określonych w ustawie o wspieraniu rozwoju usług i sieci telekomunikacyjnych.,
IV. W zakresie spraw kadrowych i szkoleniowych:
- prowadzenie akt i spraw osobowych pracowników Starostwa i kierowników jednostek organizacyjnych zatrudnianych przez Starostę bądź Zarząd,
- przeprowadzanie naboru na wolne stanowiska urzędnicze, zgodnie z ustalonym przez Starostę trybem i procedurą,
- prowadzenie spraw dotyczących składania Staroście, przez osoby zobowiązane, oświadczeń majątkowych oraz innych oświadczeń i informacji, określonych w ustawie o samorządzie powiatowym,
- prowadzenie spraw związanych z podnoszeniem kwalifikacji zawodowych pracowników Starostwa oraz jednostek organizacyjnych powiatu,
- prowadzenie spraw w zakresie szkolenia radnych,
- planowanie i realizacja wydatków osobowych Starostwa,
- zapewnienie warunków do przeprowadzania okresowych ocen pracowników,
- przygotowywanie planów urlopów wypoczynkowych,
- ewidencja czasu pracy pracowników,
- załatwianie spraw rentowych i emerytalnych pracowników,
- nadzorowanie przestrzegania dyscypliny pracy,
- załatwianie spraw socjalnych pracowników Starostwa,
- prowadzenie spraw dotyczących podróży służbowych pracowników Starostwa i radnych,
- prowadzenie spraw związanych z używaniem samochodów prywatnych do celów służbowych.
V. W zakresie obsługi prawnej, którą wykonują radcy prawni:
- wykonywanie obsługi prawnej organów powiatu, Starosty oraz doradztwa prawnego na rzecz wydziałów, w tym:
- udzielanie informacji o zmianach w obowiązującym stanie prawnym w zakresie działania powiatu,
- udzielanie wyjaśnień i sporządzanie pisemnych opinii prawnych dla potrzeb Zarządu, Rady i jej komisji oraz poszczególnych komórek organizacyjnych Starostwa,
- opiniowanie projektów uchwał, umów i porozumień pod względem prawnym i redakcyjnym,
- przygotowywanie projektów zarządzeń Starosty oraz opiniowanie ich pod względem redakcyjnym i prawnym,
- wykonywanie zastępstwa procesowego przed sądami polskimi w sprawach dotyczących działania Starosty, Powiatu lub organów Powiatu na podstawie udzielonych pełnomocnictw,
- windykacja sądowa należności cywilnoprawnych Skarbu Państwa i Powiatu Średzkiego.
VI. Wykonywanie zadań wynikających z przepisów dotyczących rzeczy znalezionych.
VII. Prowadzenie spraw z zakresu nadzoru właścicielskiego nad spółkami i spółdzielniami, w których udziałowcem jest powiat.
VIII. W zakresie Biura Rady:
- współdziałanie z właściwymi merytorycznie wydziałami w przygotowywaniu projektów uchwał Rady i jej komisji, Zarządu oraz innych materiałów na posiedzenia i obrady tych organów,
- prowadzenie rejestru uchwał i innych postanowień Rady oraz Zarządu,
- gromadzenie i udostępnianie zbioru aktów prawa miejscowego,
- terminowe przekazywanie uchwał Rady do:
- Wojewody,
- Regionalnej Izby Obrachunkowej,
- innych podmiotów zgodnie z tematyką podjętych uchwał, stosownie do wymogów określonych przepisami,
- redakcji Dziennika Urzędowego Województwa Wielkopolskiego lub innych podmiotów celem ich publikacji,
- publikacji w BIP powiatu,
- terminowe przekazywanie uchwał Zarządu właściwym podmiotom oraz do publikacji w BIP powiatu,
- organizowanie przepływu korespondencji Rady Powiatu,
- przygotowywanie materiałów do projektów planów pracy Rady i jej komisji,
- podejmowanie czynności organizacyjnych związanych z przeprowadzaniem sesji, zebrań, posiedzeń i spotkań Rady i jej komisji,
- protokołowanie przebiegu sesji, posiedzeń, zebrań, spotkań Rady i jej komisji, a także posiedzeń Zarządu,
- prowadzenie rejestru wniosków, zapytań i interpelacji składanych przez radnych,
- prowadzenie spraw z zakresu oświadczeń majątkowych oraz innych oświadczeń i informacji składanych przez radnych, określonych w ustawie o samorządzie powiatowym,
- udzielanie pomocy radnym w pełnieniu ich obowiązków,
- prowadzenie rejestru skarg, wniosków i petycji, dla których organem właściwym do ich rozpatrzenia jest Rada Powiatu.