Miejsce
załatwienia sprawy:
Starostwo Powiatowe
63-000 Środa
Wlkp. ul. Daszyńskiego 5
Wydział Inwestycji i Dróg, parter, pok. 106
tel. 61 286 62 38, 61 286 62 39
e-mail Wydziału:
drogi@powiatsredzki.pl
w godzinach urzędowania Starostwa tj.:
- w poniedziałki w godz. od
800 do 1600
- wtorki, środy, czwartki
i piątki w godz. od 700 do 1500
lub w
godzinach urzędowania Starostwa w Punkcie Obsługi Klienta (ul.
Daszyńskiego 5), po uprzednim uzgodnieniu telefonicznym z pracownikami
Wydziału.
Punkt Obsługi Klienta czynny jest w poniedziałki do godz. 16
00,
we wtorki, środy, czwartki i piątki do godz. 15
00.
Sposób załatwienia sprawy
- Wniosek sporządzony przy użyciu
obowiązującego formularza dostępnego na stronie internetowej oraz w
miejscu załatwienia sprawy, wraz z wymaganymi dokumentami można złożyć
osobiście lub za pośrednictwem poczty.
- Wniosek wraz z załącznikami
powinien być złożony co najmniej
na 30 dni przed planowanym terminem rozpoczęcia imprezy. Wniosek z
załącznikami powinien być także przesłany przez Wnioskodawcę do wiadomości do komendanta
wojewódzkiego Policji.
Wymagane
dokumenty:
1. Wniosek powinien zawierać w
szczególności (podstawa: art. 65b ust. 3 ustawy):
1) imię, nazwisko lub nazwę oraz adres
zamieszkania lub siedzibę organizatora imprezy;
2) rodzaj i nazwę imprezy;
3) informację o miejscu i dacie
rozpoczęcia, przebiegu oraz zakończenia imprezy;
4) informację o przewidywanej liczbie
uczestników imprezy;
5) wykaz osób reprezentujących
organizatora w sprawach zabezpieczenia trasy lub miejsca imprezy;
6) podpis organizatora lub jego
przedstawiciela.
2. Do wniosku należy dołączyć:
1) szczegółowy regulamin imprezy,
określający w szczególności zasady zachowania uczestników imprezy istotne dla
bezpieczeństwa ruchu drogowego;
2) wykaz osób odpowiedzialnych za
prawidłowy przebieg i zabezpieczenie imprezy na terenie poszczególnych
województw oraz w miejscach rozpoczęcia i zakończenia każdego odcinka, a także
w miejscach wymagających szczególnego zabezpieczenia (np. na odcinkach dróg);
3) program imprezy ze szczegółowym
opisem trasy i podaniem odległości między poszczególnymi jej odcinkami oraz
określony w minutach i kilometrach program przejazdu lub przejścia uczestników
przez poszczególne miejscowości i granice województw;
4) plan zabezpieczenia trasy lub
miejsca obejmujący:
a) listę osób wchodzących w skład
służby porządkowej, ich rozmieszczenie oraz elementy ubioru wyróżniające te
osoby,
b) pisemną instrukcję określającą
zadania służb porządkowych, opracowaną w uzgodnieniu z Policją,
c) rodzaj i ilość środków technicznych
(znaków, tablic ostrzegawczych i informacyjnych, lin, taśm lub wstęg służących
do oznaczenia trasy lub miejsca imprezy, barier, płotków lub przegród służących
do odgradzania miejsca imprezy) oraz miejsce ich rozlokowania,
d) rodzaj, zakres i sposób
zabezpieczenia ratowniczego imprezy, w uzgodnieniu z właściwym Komendantem Powiatowym
Państwowej Straży Pożarnej oraz innymi służbami ratowniczymi, w tym z właściwym
dysponentem jednostki w rozumieniu przepisów z ustawy z dnia 8 września 2006 r.
o Państwowym Ratownictwie Medycznym,
e) sposób oznaczenia miejsc
niebezpiecznych dla uczestników imprezy,
f) oznakowanie pojazdów uczestniczących
w imprezie i towarzyszących tej imprezie,
g) rodzaje zezwoleń umożliwiających
poruszanie się osób lub pojazdów w miejscach wyłączonych z ruchu publicznego,
h) organizację łączności bezprzewodowej
między organizatorem imprezy a Policją w trakcie trwania imprezy,
i) sposób informowania o ograniczeniach
w ruchu drogowym wynikających z przebiegu imprezy - przed imprezą i w trakcie
jej trwania;
5) zobowiązanie organizatora do
przywrócenia do poprzedniego stanu pasa drogowego na trasie przejazdu,
przejścia lub miejsca pobytu uczestników imprezy, a w przypadku uszkodzenia
pasa drogowego lub urządzeń drogowych będącego następstwem imprezy - do ich
bezzwłocznego naprawienia lub pokrycia kosztów tych napraw;
6) pisemną zgodę właściciela lasu na
przeprowadzenie imprezy w razie przeprowadzenia jej na terenach leśnych;
7) pełnomocnictwo, jeżeli organizator
działa przez pełnomocnika oraz dowód wniesienia opłaty za pełnomocnictwo w
wysokości 17,00 zł wpłaconej na konto Urzędu Miejskiego w Środzie
Wielkopolskiej;
8) dowód uiszczenia opłaty skarbowej w
wysokości 48,00 zł za wydanie zezwolenia.
Opłaty:
Opłatę skarbową w wysokości 48,00 zł za wydanie zezwolenia na wykorzystanie
dróg w sposób szczególny należy uiścić na konto
Urzędu
Miejskiego w Środzie Wielkopolskiej,
ul.
Daszyńskiego 5, 63-000 Środa Wlkp.:
Spółdzielczy
Bank Ludowy
im.
Ks. P. Wawrzyniaka
88 9084 0003 2211 0000 5975 0001
z dopiskiem: „opłata skarbowa za
wydanie zezwolenia na wykorzystanie dróg w sposób szczególny".
Na
podstawie art. 7 ustawy z dnia 16 listopada 2006 r. o opłacie skarbowej (tekst
jednolity Dz.U. z 2016 r., poz. 1827) zwalnia
się od opłaty skarbowej - jednostki budżetowe, jednostki samorządu terytorialnego,
organizacje pożytku publicznego.
Czas
załatwienia sprawy:
Zezwolenie
wydawane jest w drodze decyzji administracyjnej, na pisemny wniosek
organizatora imprezy, złożony co najmniej na 30 dni przed
planowym terminem jej rozpoczęcia, organ zarządzający ruchem na drodze, na
której odbywa się impreza, z tym że jeżeli impreza odbywa się na drogach
podległych kilku organom - organem właściwym jest:
a) w przypadku dróg różnych kategorii -
organ zarządzający ruchem na drodze wyższej kategorii;
b) w przypadku dróg tej samej kategorii
- organ właściwy ze względu na miejsce rozpoczęcia imprezy, przy czym decyzję o
wydaniu lub odmowie wydania zezwolenia (Art. 65b) na odbycie imprezy wydaje się
co najmniej na 7 dni przed planowanym terminem rozpoczęcia imprezy (podstawa
art. 65e prawa o ruchu drogowym).
Zgodnie z
powyższymi zapisami organami właściwymi do wydawania zezwoleń są:
a) Generalny Dyrektor Dróg Krajowych i
Autostrad w przypadku dróg krajowych - z wyłączeniem dróg krajowych będących w
kompetencji Prezydentów miast,
b) Marszałek
województwa - dla dróg wojewódzkich - z wyłączeniem dróg wojewódzkich będących
w kompetencji Prezydentów miast,
c) Starosta - dla dróg powiatowych i gminnych -
z wyłączeniem dróg powiatowych i gminnych będących w kompetencji Prezydentów miast,
d) Prezydent miasta dla dróg
publicznych położonych w miastach na prawach powiatu, z wyjątkiem autostrad i
dróg ekspresowych,
przy czym
drogami krajowymi, wojewódzkimi, powiatowymi i gminnymi są drogi publiczne
określone zgodnie z przepisami o drogach publicznych. Zarządzanie ruchem na
drogach w strefie zamieszkania, z wyjątkiem dróg publicznych, należy do
podmiotów zarządzających tymi drogami.
Organ
zarządzający ruchem, wydaje zezwolenie po (podstawa: art. 65b ust. 5 ustawy):
1) zasięgnięciu opinii właściwego ze
względu na miejsce imprezy komendanta wojewódzkiego Policji, a w przypadku
imprezy odbywającej się na drogach w strefie nadgranicznej albo na drogach
przebiegających lub przyległych do terenów będących w zarządzie jednostek
organizacyjnych podporządkowanych lub nadzorowanych przez Ministra Obrony
Narodowej - odpowiednio właściwego komendanta oddziału Straży Granicznej lub
komendanta jednostki Żandarmerii Wojskowej - powyższe organy powinny
przedstawić opinię do organu zarządzającego ruchem, w terminie 14 dni od dnia
wystąpienia;
2) uzgodnieniu zakresu ograniczenia
ruchu i wynikających stąd warunków przeprowadzenia imprezy z organami
zarządzającymi ruchem na drogach, na których ma się odbyć impreza.
Tryb odwoławczy:
Od decyzji przysługuje stronie prawo
wniesienia odwołania do Samorządowego Kolegium Odwoławczego w Poznaniu, w
terminie 14 dni od daty jej doręczenia. Odwołanie wnosi się za
pośrednictwem Zarządu Powiatu w Środzie Wielkopolskiej.
Podstawa prawna:
- Ustawa z
dnia 20 czerwca 1997 r. Prawo o ruchu drogowym (tekst jedn. Dz.U. z 2012 r.
poz. 1137 ze zm. - z póź. zm.)
Dokumenty do
pobrania
- Wniosek o wydanie zezwolenia na wykorzystanie dróg w
sposób szczególny - do pobrania (plik doc).